A tanulószoba

Életre kelt válaszok
  • A Szent László ÁMK drámacsoportja bemutatja:
    A tanulószoba

  • 2017. június

  • Szent László ÁMK Tóth-Pál Zoltán Díszterem

  • „... és ezeket a kölyköket te leköpöd,
    csak mert a saját világukat próbálják megteremteni,
    mert immúnisak a tanácsaidra,
    pedig te igazán tudod, milyen út áll előttük..."

    David Bowie

  • SZEREPLŐK:

    Babicskovics Bianka, Bogdán Emese, Csík Lili,
    Farkas Szimonetta, Grészló István, Hegyi Tünde,
    Hodován Ilona, Jaszenovics Patrik,
    Mészáros Márton, Pintér Dorina,
    Péli Anna, Zélity Luca és Sánta Árpád, Bajzák Valentin

    Rendezte: Dely Géza

A darab eredete:

-A cím alapján úgy tűnik, diákokról diákoknak fog szólni a produkció. Mi a történet lényege?

A történet egy középiskolában játszódik, ahol egy csapat diákot berendelnek egy szombati tanítási napra büntetésből. Mindenki más miatt került oda, de mindenkinek ugyanaz a feladata: írniuk kell egy fogalmazást arról, hogy minek tartják magukat. Tanári felügyelet van ugyan, de a megbízott csak néha néz rá a tanulókra.  A látogatások között azonban magukra vannak hagyva a fiatalok, mint ahogy ők az életben is sokszor elhagyott kis huligánok. A rendelkezésre álló hat órában tulajdonképpen nem történik semmi rendkívüli, hacsak azt nem számítjuk annak, hogy kicsit megismerjük és megértjük a tizenéveseket, ahogy ők is egymást.

-Miért tartod fontosnak, hogy a színház nyelvén beszélj a diákokkal az őket különösen érintő helyzetekről, problémákról?

Sokszor veszünk elő diáktémákat. Ez a nyolcadik középiskolásokról szóló előadásunk. Én ezzel a korosztállyal dolgozom már 16 éve. Pár évvel ezelőtt még azt mondtam volna, hogy megismertem őket, beszélem a nyelvüket, talán értem is őket. Ma már nem. Megváltoztak az indítékaik, mozgatórugójuk, céljaik vagy épp céltalanságuk. Az előadásunk alapjául szolgáló Nulladik óra című amerikai film 1985-ben készült, és az akkori amerikai fiatalokról szól. Ma már nálunk is igazak az ő akkori felvetéseik. Félelmetes ezt látni, és megélni, hogy az iskolák – önhibájukon kívül – sok szempontból tehetetlenül nézik az elkallódásaikat. Nincsenek eszközeink ehhez a „bandához”. A színház hitem szerint tükör is. Nem csak a nézőknek, de a játszóknak is. Bár igazolni nem tudom, mégis azt remélem, hogy a darabra való készülés nekik is segít abban, hogy rálássanak saját kulcsmozzanataikra.

-A darabban szereplő színjátszóknak milyen a színpadi előéletük? Van már tapasztalatuk, esetleg ez lesz az első komolyabb megmérettetésük?

Ezek a fiatalok 1-2 vagy 3 éve járnak hozzám drámaórákra. Sok nehézségen mentek át, mint csoport. Ezt azért említem, mert megítélésem szerint éppen azoktól a kortünetektől szenvedtek, aminek eljátszására most készülnek. Kirekesztések, feladások, érthetetlen távolmaradások a csoportból, klikkesedés, önbizalomhiány, hátrányos helyzet, tanulási nehézségek. Ez nem őket minősíti. Ha ma összeszedünk találomra 12 diákot, akkor ezekkel az alapokkal indulnak. Akik most játszanak, ők a túlélők, akik megharcoltak önmagukkal, a társaikkal, a körülményekkel, és valahonnan eljutottak valahová. Ha nem is mind művészek, de hétköznapi kis hősök, akik persze maguk is számtalan sebet ejtettek másokon. Ami a színpadi előéletüket illeti, így, mint csoport, még nem volt önálló darabjuk, de többször statisztáltak már például a mesejátékainkban, egy részük szerepelt már iskolai műsorban, és vannak, akik egyénileg lettek megszólítva már nagyobb darabjaink kisebb szerepeire. De bárhogy is, ez ugrás a mélyvízbe!

-Mennyi munka, milyen stációk előzték meg a színre vitelt?

A legnagyobb munkának azt tartom, hogy a csoport életben maradt, hogy a formálódás során túlélőkké váltak. Többen vannak, akik az önbizalom terén fejlődtek a legtöbbet, mások megtanulták árnyaltabban kifejezni érzéseiket. Ha így nézem, van, akinek három éve van a felkészülésben. A tanév során heti egy alkalommal, másfél órákra találkoztunk drámaórán. Ebben az időben igyekeztünk felkészülni, helyzetgyakorlatokat játszani, a szöveget formálni, összerakni ezt a kis kirakó játékot.

-Milyen terveitek vannak a következő évadra?

A következő évad programját most készítjük elő. Am eddig biztosan szerepel a Rábl Színpad 2017-2018-as évadában, az egyrészt novemberben a Csipike című mesejáték, amelyet B. Szabó Orsolya rendez majd. Ez azért érdekes, mert az eddigi 40 darabunk mindegyikét én rendeztem, és most nagyon örülök, hogy találtam még vállalkozó szellemű embert. Decemberben leszünk a városi színházbérletben a Csendes éj c. drámajátékkal, ami egy sajátosan szép karácsonyi hangulatú előadás lesz. Januárban a Muzsikus 3. koncertünkkel jelentkezünk, ami reméljük, hasonló érdeklődésnek örvend majd, mint az első két része. Márciusban a pódium bérletben és áprilisban ismét a gyerekbérletben fogunk feltűnni, de ezek az előadások egyelőre nem fixálódtak. Ezen kívül a középiskolásoknak is szeretnék egy újabb bemutatót, amivel a csoport nagy része el is ballag az iskolából és a drámából is! Szeretettel várjuk minden érdeklődőt előadásainkra és a nyári dráma-, színjáték- és tánc táborunkba! 

 

18839179 1079997332144044 2720589277357739183 n
18920416 1079999012143876 7411951819700651148 n
18920484 1079991852144592 5071725651709906333 n
18920585 1079999258810518 2046314455639427257 n
18920713 1079988505478260 8910668440243139026 n
18921763 1079998008810643 5769177279049988895 n
18921792 1079998618810582 2824291835104873775 n
18921816 1080001715476939 7640139455297278886 n
18921943 1079987838811660 4425059127788275882 n
18951166 1079992842144493 67226803376179082 n
18952636 1080003678810076 4445304178254966129 n
19030380 1080003312143446 4350957452527986142 n
19030612 1079999645477146 2296350392611119223 n
19030757 1080001072143670 8786352706577805287 n
19059119 1079993758811068 7845911667855865540 n
19059197 1079990822144695 1164269525660029654 n
19059362 1079991278811316 7041275530963704860 n
19059768 1079994742144303 139686444860507072 n
19105960 1079989192144858 2023438744646391331 n
19106038 1079999862143791 2315677529547522371 n